Konferensen arrangerades av RISE och Utbildningsradion och ägde rum den sjunde maj 2020 på distans med några gäster i konferenssalen på Ingenjörsvetenskapsakademien. Ta del av material från såväl utbildningsminister Anna Ekström som rektorer, lärare och elever under en dag som reflekterade över det vi lärt oss – och blickade framåt mot hösten och framtiden.
Du kan se klipp från konferensen på UR Samtidens sida.
Konferensen var en heldag av reflektioner, kunskap, inspiration och framåtblickande. Hur har det gått att hantera undervisning och elever på distans under coronapandemin, och vad händer framöver? Hur kan vi planera för kontinuitet och hållbarhet framöver, samtidigt som vi hanterar nuet? Vilket stöd finns att få? Hur gör kollegor på andra håll?
Talare
Program för Skola Hemma – vad tar vi med oss framåt?
Kl. 09.00 – Välkommen och introduktion
Förhandsgranska i ny flik(öppnas i en ny flik)
Programledare Jenny Reichwald och Katarina Pietrzak välkomnar och ger en kort introduktion till dagen.
Vikten av en samlingsplats för skola – Skola Hemma
Carl Heath, forskare och utbildningschef på RISE är även initiativtagare till Skola Hemma. Carl berättar om samarbetet.
Att vara elev när lärandet sker på distans
Ebba Kock, ordförande Sveriges elevkårer och två elever från gymnasienivå intervjuas om elevernas perspektiv och upplevelser. Från lärande till bedömning – elevernas upplevelse av nuet och framtiden.
Stella Arenius, elev åk 2 Samhällsvetenskapsprogrammet Internationella relationer Karolinska skolan Örebro, Andrew elev åk 2 Stockholm.
Att vara lärare med elever på distans – idag och vid skolstarten
Samtal med några lärare: Vad har vi lärt oss? Vad tänker vi framåt?
Jacob Möllstam grundskolelärare
Karin Berg gymnasielärare
Ingela Netz rektor Parkskolan
Lärarens roll även på distans
Många lärare använder medier som en aktiv och naturlig del av undervisningen. Somliga flippar klassrummet, andra ser det som inspiration och variation i undervisningen. Att kombinera olika undervisnings- och inlärningsmetoder med att använda bild och ljud skapar ofta ett mervärde då kunskapen får ett sammanhang och en upplevelse.
Micaela Psilander – Pedagogisk redaktör, UR
Virtuella laborationer och bedömning på distans.
Virtuella laborationer och bedömning på distans.
Roberth Olofsson, Undervisningsråd, Skolverket
Mats Hansson, Undervisningsråd, Skolverket
Estetelever på distans – utmaningar kring lärande, bedömning och examen?
Estetelever på distans – utmaningar kring lärande, bedömning och examen?
Helene Franzén, utbildningskoordinator, Kulturama.
Lena Carlsson, teaterlärare.
Att främja närvaro
Att behålla elevernas motivation framåt.
Panelsamtal med Else-Marie Hallqvist, rektor Nytorpsskolan Hammarkullen, Helene Fägerblad, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, Christine Appel, utredare, SKR.
Kl. 11.55 – 12.55 – Lunchpaus
Vad har vi lärt oss och vad tar vi med oss framåt?
Intervju med utbildningsminister Anna Ekström.
Att välja och värdera digitala lärresurser
Användningen av digitala lärresurser och läromedel har ökat explosionsartat. För många lärare är det en ny lärmiljö att förhålla sig till. Vad skall man tänka på när man väljer digitala lärresurser? En nationell testbädd; Swedish Edtest, har utvecklat en metod och frågor du kan ställa för att välja rätt digitala läromedel för syftet med din undervisning. Nacka kommun leder det Vinnova-finansierade projektet som ska testa, utveckla och utvärdera digital teknologi för lärande. I projektet ingår entreprenörer, skolor, utbildningsaktörer, forskare, lärare och studenter.
Samtal med Hanna Elving, Nacka Kommun & Anna Åkerfeldt Stockholms universitet.
Vad har vi lärt och vad behöver vi veta? Forskarsamtal kring undervisning under Coronakrisen
Vad har vi lärt och vad behöver vi veta? Att ge forskningsbaserat stöd till skolor under pågående kris.
Samtal med Jonas Linderoth, Åke Grönlund och Annika Agélii Genlott.
Studentfirandet: Hur gör vi nu?
Vad har ni tagit emot i frågan kring behovet av examen och student?
– Bitte Bråstad, chefsjurist på Folkhälsomyndigheten
– Eva Lindbäck, gymnasiechef i Luleå kommun
– Patrik Forshage, gymnasie- och arbetsmarknadsdirektör i Huddinge kommun
– Göran Careborg, verksamhetschef i Lerums kommun
Hur kan vi bemöta elevers olika behov på distans
NPF och även icke redan kända behov hos elever blir extra tydliga på distans. Vad är viktigt att tänka på och hur kan eleverna få stöd?
Martin Karlberg universitetslektor Uppsala universitet, undervisar om att bemöta elever med NPF. Josef Milerad, Svenska Skolläkarföreningen. Helene Fägerblad, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Den ideella sektorns stöd till skolan nu
Barn och ungas trygghet och säkerhet på nätet – gratis stöd för skolan!
Ett gemensamt initiativ av Prinsparets Stiftelse, IBM + Unga Forskare och Ecpat
Medverkande är:
Essi Alho, Verksamhetsansvarig, Prinsparets Stiftelse
Anna Karin Hildingson Boqvist, Generalsekreterare, Ecpat
Judith Maiers, Projektutvecklare, Unga Forskare
Evelina Pärnerud, CSR Leader Nordic, IBM
Fritids på nätet – välkommen till Rädda Barnens Digifritids!
Rädda barnen om Digifritids.
Rodolfo Zuniga, verksamhetsutvecklare & Mary Douglas, projektledare Digifritids, Rädda Barnen.
Avslut
Programledarna sammanfattar och avslutar.