Här sammanställs aktuella rapporter som redaktionen för Skola Hemma anser vara relevanta när det kommer till planering och genomförande av distansundervisning.
Efter ett år med storskalig digital undervisning – branschen släpper sin årliga rapport!
Swedish Edtech
Digital kompetens
Digitala verktyg
Grundskola
Gymnasieskola
Rapporter
Uncategorized
Erfarenheter från 59 länders utbildningssystem samlas och analyseras
RISE
Kollegialt lärande
Rapporter
Undervisningsdesign
Erfarenheter från distansundervisning samlas inför framtida undervisning
RISE
Digital kompetens
Kollegialt lärande
Rapporter
Undervisningsdesign
Elever om utbildningsvillkoren under distansundervisning
RISE
Elevhälsa
Gymnasieskola
Rapporter
Hur upplevde gymnasieelever omställningen till att undervisas på distans?
RISE
Elevhälsa
Gymnasieskola
Rapporter
Att lära på avstånd – Ny rapport från Skolforskningsinstitutet
Skolforskningsinstitutet
Rapporter
“Fjärr- och distansundervisning ur elevperspektiv: Gymnasieelevers uppfattningar av när- och distansundervisning med fokus på undervisningsklimat”
(Anna Åkerfeldt och Karin Hermansson, Ifous, januari 2021)
“Skolans fjärrundervisning under Coronapandemin 2020 – utmaningar, resultat och framtidsutsikter” (Åke Grönlund, Örebro universitet och Handelshögskolan, oktober 2020)
“Online-and-alone (och ofta i sängen) –Elevers berättelser om gymnasietidens sista månader våren 2020” (Ingrid Henning Loeb och Sally Windsor, Göteborgs universitet, 2020)
“Att skapa närvaro på distans: Erfarenheter och framgångsfaktorer från distansundervisning på gymnasiet, gymnasiesärskolans nationella program och Studium i Göteborg vt 2020” (Center för skolutveckling, Göteborg på uppdrag av Avdelningen för digitalisering och innovation, Utbildningsförvaltningen i Göteborg)
“CLASS Et forskningsprojekt om COVID-19’s betydning for Læreres Arbejdsmiljø, Sammenhold og Smitteoplevelse” (Nabe-Nielsen, Larsen, Fuglsang, Juul Nilsson, Københavns Universitet, Oktober 2020)
“Schooling disrupted, schooling rethought: How the Covid-19 pandemic is changing education” (Fernando M. Reimers, Global Education Innovation Initiative, Harvard Graduate School of Education. Andreas Schleicher, Directorate of Education and Skills, Organisation for Economic Co-operation and Development. With assistance from Grace A. Ansah. 2020)